“Ridhallah fi ridha walidain”

Redha Allah bergantung pada redha kedua ibu bapa..kalau dulu, jika ditanya..
“awak sayang tak parents awak?”
Jawabku…
“mestila sayang”
“kenapa awak sayang parents awak?”
Jawapan skema…
“sbb…ibu bapa saya lah yang lahirkan saya, besarkan saya, jaga saya, didik saya...etc..”

Semua orang sedia maklum tentang perkara tersebut..Ibu bapa yang melahirkan, membesarkan dan sebagainya..sebagai anak memang menjadi tanggungjawab kita untuk mengenang dan membalas jasa mereka..meski bergunung emas yang menjadi taruhan semestinya belum cukup untuk membalas segala bakti yang telah dicurahkan..namun…kita sering lupa betapa bersusah payahnya mereka dalam mendidik kita menjadi seseorang..sentiasa hadir saat kita perlukan..kasih sayang yang tak pernah pudar meski kita sering bersikap kasar pada mereka..perhatian yang tidak pernah berkurang walau kita tidak memperdulikan mereka..sungguh istimewa mereka di hati semua insan di muka bumi ini..
Namun..alasan-alasan simple itu tidak mampu untuk menjadikan kasih sayang kita pada mereka berkekalan untuk selamanya..kerna sebab yang digunakan tidak berlandaskan lillahi ta’ala..satu perkara yang saya dapat semasa tarbiyah..sesuatu yang berlandaskan selain Allah  pasti tidak akan berkekalan..

 “dan tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain DIADAN HENDAKLAH BERBUAT BAIK KEPADA IBU BAPA. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah engkau mengatakan kepada keduanya perkataan ‘ah’ dan jangan lah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik”                                                                      
(Al-Isra’ 17:23)                                                                                                                                                                   
 “katakanlah. “marilah aku bacakan apa yang diharamkan Tuhan kepadamu. Jangan mempersekutukan Nya dengan apa pun, BERBUAT BAIK KEPADA IBU BAPA……..”
(Al-An’am 6:151)                                                                                                                                                                                                                                                    
Sebagai umat pilihan..dikurniakan Al- Quran sebagai peringatan dan petunjuk..seharusnya kalam-kalam dari Allah itulah yang menjadi sebab atas setiap perbuatan kita..tarbiyah menyedarkan sya bukan kerana dijaga, dibelai, dan dimanja asbab utama kasih sayang saya pada kedua ibu bapa saya..tapi kerna Allah lah yang menyuruh saya berbuat demikian maka  saya akan cuba melakukannya sebaik mungkin…semata-mata lillahi ta’ala insyaallah…begitu juga saya menyeru semua untuk me’refresh’ kembali niat kita..moga-moga mendapat tempat di sisNYA..insyaallah..

Semalam..hari ulang tahun ummi saya..21 april..genap 51 tahun umur beliau…

Buat ummi….
Anakmu tahu kasih sayangmu takkan pernah dapat dihitung..
Cintamu padaku takkan pernah pudar..
Perhatianmu takkan pernah berkurang..
Meski ku sering menyakiti hatimu..
Bukan niatku untuk berbuat begitu..
Namun ego ku sering membutakan penglihatanku..
Maafkan aku ummi..
andai bicaraku pernah menghiris kalbumu..
andai tindak-tandukku tak pernah menyenangkanmu..
andai perlakuanku sering menyakiti hatimu..
duhai permata hatiku..
terima kasih kerna telah menyinari hidupku..
terima kasih kerna telah mendidikku selama ini..
mungkin aku tidak pernah menjadi yang terbaik untukmu..
tapi aku akan cuba sedaya mungkin..
Cuma satu yang ingin kupinta darimu..
Restuiku dalam setiap langkahku..
Iringi perjalanan hidupku dengan doamu..
Kerna itu bekalku untuk meneruskan perjuanganku..
Ya Allah..
Ku sedar semakin hari semakin hampir masa untuk kami berpisah..
Tapi aku mohon..
Izinkan aku untuk membalas jasa ummiku..
Sebelum mataku terlena…selamanya~

Restumu Ibu Dan Ayah
Oh ayah... Oh ibu...
Ayah ibu ku pohon restumu untukku,
Ayah ibu engkaulah permata hatiku,
Ayah ibu ku sembahkan laguku untukmu,
Ayah ibu hanya dikau penyeri hidupku...

Restumu ibu dan ayah
Cahaya kehidupan cinta dan belai kasihmu...
Bersemi di taman hati..
Restumu ibu dan ayah...
Azimat perjuangan mencari impian cita
Keluarga bahagia....

Saaat kita bersama
Hilanglah segala duka lara
Bicara kata pengubat rindu

Jasa baktimu semai di kalbu
Moga kau bahgia selamanya
Dengan kurniaan maha Esa
Terima kasih permata hati
Restumu tetap bersama, ke akhirnya....

Kasih sayang ibu
Mekar mewangi suci abadi
titis pengorbananmu oh ayah tak terbalas
Tak terduga

Moga kau bahgia selamanya
Dengan kurniaan maha Esa
Terima kasih permata hati
Restumu tetap bersama, ke akhirnya.....

(saujana:album jalan sehala)

Alang sayang ummi dan abuya…dulu…kini…dan selamanya~~

22 April 2011, 4:47 pagi

-Dipetik dari blog INI JALAN PULANGKU

No comments:

Post a Comment